Skip to content

Fertelmes minőség

Most városvédőkként a városban közlekedők biztonságáért kell szavunkat felemelnünk. Nem mostani probléma melyet felemlítünk, de máig ható, most is fennálló.

A bajjal naponta kell szembesülnünk, mivel egyesületünk székhelye Révfaluban a 14-es főközlekedési út közvetlen szomszédságában fekszik. A műszaki jellegű akadály a 14-es fkl. úttal és a Bácsai út csatlakozó szakaszával áll összefüggésben, de több, jól elkülöníthető szálra bontható. Sokáig reménykedtünk benne, hogy az új beton monstrum fallal „megvédett” felhajtó megépítése majd indukálja a Bácsai úti új csomópont és a 14-es fkl. út közötti szakasz rendbe tételét. Hát nem így történt…

Jelzett Bácsai úti szakaszt az 1960-as évek óta nem érte burkolati rekonstrukció, amely tény önmagában is rekord ízű. Mivel tudjuk, hogy a jövő Győrben épül, reménykedhetünk benne, hogy a jövőben majdcsak megcsinálja valaki az – amúgy a belvárostól gyalog öt percre lévő, de a legsötétebb Balkánt időző – útpályát. Itt szinte minden rossz, hiszen már nem az út négyzetméterre vetített kátyú felületről kell szólni, hanem ennek reciprokáról. A Bácsai út, 14-es fkl. út csomópontja pedig nosztalgikus, már-már dakari emlékeket idéz, már csak a tevék hiányoznak. A dűnék a néhai aszfalt burkolatból már évtizedek óta létrejöttek. Ráadásul a 14-es fkl. út gyalogjárójában mély ikergödör keletkezett, mely az itt nagyjából 120 km/h sebességgel békésen kullogó kamionokat úgy megdobja, hogy azok röptükből ágyúhangszerű dördüléssel leérkezve minimum a Richter skála szerinti 3-as erősségű földrengést okoznak. Az aszfalt burkolat maradéka e felett, nagyjából az új Bácsai útig a szélső sávban már amúgy is erőteljes nyomvályúkba rendeződött.

A második műszaki gond, hogy az évtizedes jó karbantartás miatt a Bácsai úton a 14-es fkl. úti csomópontnál felhalmozódott mocsok – mint fentebb említettük – bájos kis dűnéket képez az útpálya víznyelőinél, így kisebb esőzés esetén is Vörös-tenger méretű vízfelület képződik az itteni buszmegálló előtt és még jó hosszú szakaszon. Ennek következtében az itt gyalogosan közlekedni kénytelenek számára biztos az alkalmi zuhany. Sebaj, legalább a népek megtisztulva léphetnek a kultúra fővárosa felé vezető üdvösebb szakaszokra. Ez meg itt a West-Balkán. (A botrányos nem megfelelő kifejezés az állapotok leírására.)

[ngg src=”galleries” ids=”1″ display=”basic_thumbnail”]

Mindezt a helyzetet látványos kaszkadőrmutatványokkal színesíti a forgalom, hiszen ahogy írtuk a 14-es fkl. út lejtője kiváló alkalom a spontán gyorsulási versenyek megrendezésére. A nappali fázisban ez úgy zajlik, hogy a főút jobb sávjába rendeződnek a sor elejére aspiráló versenyzők, majd látványos gyorsítási szakasz után az elfogyó jobb sávból bevágnak a balba. A műveletet látványos fékezés követi, mely az egész, amúgy szabályosan közlekedő bal sávra kihat. Nem csak személyautók végzik e látványos adrenalin-mutatványt, hanem kamionok is, melyek száma nem igen csökkent a kanyargós, igencsak messzire ki- és eltolt „keleti elkerülő” hatására.

Este ugyanez történik, csak rendőrlámpa híján a versengés már a rámpa közepén eléri a 120-140 km/h sebességét és így következik be a bevágás jobbról. Azon csak csodálkozni lehet, hogy ilyen morál és ilyen műszaki állapotok mellett a balesetek száma nem növekszik ugrásszerűen.

Érdemes volna a Bácsai út és 14-es út ezen szakaszát azonnali kijavítása után sebességmérő berendezéssel ellátni, mielőtt még nagyobb baj be nem következik. Mert a beavatkozás sebességét látva a gépjárművek műszaki állapota és a közlekedésben helyben részt venni kényszerültek jó érzése nem sokat nyom a latba.

[ngg src=”galleries” ids=”2″ display=”basic_thumbnail”]