A sajtóban megjelent cikkeknek köszönhetően szembesülhettek a győriek azzal, hogy az első diszkóból kinőtt belvárosi kereskedők óhaja szerint mi kerül az Ifiház helyére (ők azok, akik szerint parkoló nélkül sosem lesz élhető Belváros). Elgondolkodtak már azon, hogy ha valamelyik haver mondjuk egy horgászegyesülettel vacsorálna, akkor most pontyos, hét emeletes átlátszó vízeséssel látványosított parkolóházat építenének az Ifiház helyére? Vagy ha a világító csirke-gólemet a városháza elé álmodó kicsit jobban feküdne, akkor most tyúkóllal kombinált, tyúkráccsal körbetekert nyitott parkolóházat terveztek volna? – Az ember beleborzong abba, mennyivel rosszabb is lehetne nekünk, győrieknek.
A Győr-Szol vezérigazgatója épp egy hete nyilatkozta, hogy peremparkolókkal, és a hozzájuk igazított, fejlett tömegközlekedéssel kell megoldani a Belváros és úgy általában Győr parkolási problémáit.
Érdekes, mi ezt már évek óta mondjuk!
Az a tény, hogy figyelmen kívül hagyják észrevételeinket, vagy sajátjukként tálalják javaslatainkat, már meg se lep bennünket. Meglepő viszont, hogy ez cseppet sem zavarja a győrieket. Az Arrabona Városvédő Egyesület számtalanszor elmondta már, hogy ki kell vinni a Belvárosból a parkolóhellyel nem rendelkező, de igen jelentős közforgalmat bonyolító intézményeket – és ezt továbbra is fenntartjuk! Létre kell hozni egy új igazgatási központot, birtokba véve akár az elquaestorozott, azóta is döglődő ETO-parkot, megoldva ezzel a Belváros közlekedési és parkolási gondjait, hiszen a parkolás például az ETO-parknál adott, és szinte szabadon bővíthető. Az Ifiház helyére álmodott parkolóház sem közlekedési, sem környezetvédelmi, sem urbanisztikai, sem építészeti szempontból nincs jó helyen. A körülötte álló lakóépületek, a nem bővíthető szűk utak, az ott lakók tiltakozása, és természetesen a politikai gőg, az ösztönből fakadó büszkeség, kényszer – vagyis rossz – megoldáshoz vezetett. 200 férőhellyel nem oldható meg a Belváros parkolási gondja, még akkor sem ha azt a kereskedők politikai célzattal kérvényezik. Jól látható ez a Dunakapu téri mélygarázs esetében, ahol hasonszőrű alattvalók járultak a földesúrhoz kegyének gyakorlása, és a város történelmének, az üzleti érdek oltárán történő feláldozása érdekében.
Értelmetlenül pazarló, rossz döntéseket hoznak sorozatosan, hiszen ezeknek az intézményeknek már rég nem itt a helyük, maradásuk pusztán rendkívül költséges agónia, ami egyébként a parkolási helyzetet csak rontja, és elvonja a közpénzt a valós megoldás elől. A valós megoldás pedig egy teljes átalakítás, mert ugyanis két lehetőség van: vagy a hibát hibára halmozó szakemberek idézték elő ezeket az egyre kaotikusabb közlekedési állapotokat a rossz tanácsaikkal és sürgősen le kell őket váltani, vagy azok a szakemberek mégiscsak jó javaslatokat tesznek, és a városvezetői döntések teszik tönkre Győrt. Egy új közlekedési- és parkolási koncepcióra van szükség, amelyet mindenre kiterjedő, alapos állapotfelmérés kell, hogy megelőzzön, és legalább olyan alapos hatásvizsgálat kísérjen.
Alpolgármesteri szinten azzal vakítják az egyszeri győrieket a látványcsirke-gólem ülepe mögül, hogy „Európa öt legszebb karácsonyi vására között tartják számon a győrit”. Lehet, de arról már nem szólnak, hogy a parkolási káoszban a világelsők között dobogós helyen tartják számon Győrt ezen időszak alatt. Egy egyszerű példa: az adventi vásár első hétvégéjén egy kulturális rendezvényre próbáltak győri polgárok eljutni, s az egykori BBMMK-ba igyekezve a legközelebbi parkolóhelyet az Eötvös-park mellett találták.
Fesztiválból egyre több lesz Győrben, ahol egyre drágább a helypénz és egyre irreálisabb áron lehet eladni az útmelléki guggolós bort, meg a néha igencsak kétes eredetű portékát. „Európa öt legszebb karácsonyi vására közül a győriben” lehet nézni a 3500 jéghideg fényű led-izzósort, a 13 kilométernyi fényfüzért és az új látványelemeket – mert látvány az kell. Látványszökőkút, látványterasz, látványterv, látványberuházás, látványcsirke-gólem. Lehet korcsolyázni az évente több millió győri adóforintból kiállított korcsolyapályán az olajgyári kéménynél is kevesebbre tartott Duna-bástya megcsúfított helyén, amiért ráadásul még belépőt is szednek – győriek pénzéből a győrieknek, amiért a győriek kétszer is fizetnek. Lehet itt mindent, csak közlekedni és parkolni nem, hiába a nevetségesen alacsony áru, csak a látvány miatt veszteségesre ítélt a Dunakapu téri mélygarázs, aminek fenntartása egyre erősebb kritikai korlátokba ütközik. Pedig akkoriban „egy személyben” inkább a garázs mellett döntöttek, mert az „meg fogja oldani a Belváros parkolási gondjait”. Senki nem kapta fel a fejét arra, hogy a rakparton megszüntetett 650 ingyenes parkoló helyett lett 260 fizetős több milliárd forintért, ami soha nem fog megtérülni – ez is a győri adóforintokból. Abban a négy másik városban, ahol még legalább olyan szép karácsonyi vásárt tartanak, mint Győrben, biztosan jobban meg is szervezik a fesztiválokat, és biztonságos, zárt parkolókban, felszíni, vagy épített műtárgyakban helyezik el a szórakozni, vásárolni vágyók autóit, ahonnan olcsó, esetleg ingyenes tömegközlekedéssel segítik a látogatókat céljuk elérésében. Mindenki tudja, ismeri a rendet, ráadásul elégedett – és ez így megy olyan helyeken, ahol a polgárság, mint társadalmi tényező jelen van. Persze az olyan helyeken a polgárság nem az anyagi jólétből keletkezik és nem a jelen társadalmi és közigazgatási hierarchiában betöltött pillanatnyi politikai státusból adódik.
Nem kérünk a lompos vakításból, hogy ez a vásár az öt legszebb között van! Legyen inkább a hetvenötödik, de ne legyen zavaró és ne okozzon káoszt! És főleg ne lehessen az ott árulókra hivatkozva „egy személyben dönteni”, hogy minden egyes belvárosi műemlék vagy művelődési ház helyére parkolót építsenek!
Győr pályázni akar az Európa Kulturális Fővárosa címre, ezért most mindenre ráhazudják a kultúrát. Igaz, azon nagyvonalúan túllépnek, hogy egy éven belül két művelődési házat is leromboltak, az egyiknek a helyén társasház lesz (mert abban van most nagy lóvé), a másik helyén meg ez a balett-parkoló. De egy szavunk sem lehet, mert megint meg fog oldódni a Belváros parkolási és közlekedési gondja, pontosan úgy, ahogy a Dunakapu téri mélygarázs esetében is. Azt pedig csak a „huhogók” és a „város fejlődésének kerékkötői” „károgják”, hogy mindeközben a parkolóház környékén a környezetszennyezés emelkedni fog, a forgalmat odavonzza majd, és a városképet tovább rombolja. Egy személyben eldöntötték, hogy „ez a projekt a Belváros még élhetőbbé tételét szolgálja”, miközben egyre élhetetlenebb a Belváros, és akik döntenek a városrészről, nem is ott laknak, de még csak nem is járnak arra. Egy személyben eldöntötték, hogy egyszerre szolgálják „a parkolási kapacitás bővítését és az autósok elől elzárt zóna fejlesztését”, ami sportnyelven annyit jelent, hogy még több autót akarnak még kevesebb utcán keringetni, még nagyobb dugókat, még nagyobb káoszt okozva ezzel.
Sikerült a haldoklónak beadni a legdrágább kalmopyrint, ami segíteni nem fog, de szép nagyméretű, és jó drága is, ahogy egy haveri beruházáshoz illik. Az a néhány megmaradt győri polgár meg nem oszt, nem szoroz.