A Főépítész úr nem is olyan régen magabiztosan állította és azt nyilatkozta, hogy a győri közlekedésben nincsen káosz, és a reggeli és esti csúcsok 20 perces várakozásai még nem katasztrófák, ki lehet bírni őket. Sajnos a probléma megoldása érdekében nem történt semmilyen intézkedés így a helyzet változatlan minden maradt a régiben.

fotó: kisalfold.hu
Az AVE még 2015-ben a kialakult közlekedési anomáliák orvoslására egy közlekedési fórumot rendezett neves közlekedési szakemberek részvételével. A fórum két fontos megállapítást tett és megoldást is javasolta helyzet kezelésére. A legfontosabb következtetés az volt, hogy azonnal egy új közlekedési tervet kell kidolgozni – teljesen új koncepcióval, mert a megváltozott helyzetben csak ez adhat megnyugtató megoldást. Az AVE továbbá javasolta, hogy a megyei és városi hivatalokat, valamint a közületi szolgáltatók irodáit is költöztessék ki az ETO Parkba, mely létesítmény helységeinek nagy hányada még ma is üresen áll, így kihasználatlan. A megoldással legalább valami hasznát is látná a város az épületnek. A terv megvalósítása jelentősen csökkentené a belváros leterheltségét, parkolási gondjait. A kihelyezés nem okozna parkolási akadályt sem és tömegközlekedés irányítással a megközelíthetőség mindenki számára könnyű elérhetőséget jelentene – nem utolsósorban egy helyen. Az észrevétel és a javaslat sajnos süket fülekre talált. A vezetés és az érintett szakemberek csökönyösen ragaszkodtak téves elképzeléseikhez, ezzel folyamatosan haladva az egyre nagyobb csődhelyzet felé.
A szakembergárda képtelen volt felismerni, hogy a gépkocsik számának erőteljes növekedése nem a fejlődésből fakad, hanem abból a rossz politikai döntésből, ami teljesen lerobbantotta városi tömegközlekedést – menetrend, járatsűrűség, útvonal-vezetési hibák -, valamint a buszállomány leamortizálódása – alulfinanszírozottság stb). A lakosság úgy reagált a tömegközlekedés leromlására, hogy személygépkocsival oldotta meg a munkába, iskolába járást, legtöbb esetben két gépkocsi használatával!
A mélygarázsok, lemezparkolók csak ideig-óráig adnak megoldást. Külön gond, hogy a parkolóházak a közlekedés szempontjából kimondottan rossz helyen létesültek. Ezért hibás a döntés, miszerint az ifi ház helyére parkolóháznak kell kerülnie, ugyanis az sem oldja meg a problémát, ráadásul még környezetvédelmi és forgalomtechnikai okokból is kifogásolható. Ez a parkoló is ugyanolyan rossz helyen van, mint a Jókai utcai, Révai utcai, vagy akár a Dunakapu téri mélygarázs.
A kérdést csak egy teljesen új elgondolás szerinti közlekedési rendszer tudná megoldani, teljesen új, a jelenlegitől gyökeresen eltérő felfogással kialakítva. E rendszer szerint a parkolóházakat a külföldi példák alapján a város külső területére kellene telepíteni – legalább négy nagy parkolóházat. Olyan helyekre, ahonnan gyors tömegközlekedés szállítaná a polgárokat a belváros üzleteihez. Ebben a rendszerben lakótelepeket csak oda lehetne telepíteni ahová a közlekedési rend megengedné. A jelenlegi gyakorlatban ez pont fordítva van! Az lenne a kívánalom, hogy a város határozná meg, hogy hova, mit kíván telepíteni és azt milyen feltételekkel. Nem a beruházók mondanák meg, hogy ők mit fognak építeni. Amíg ez a célkitűzés nem tud megvalósulni, addig csak káosz lesz a közlekedésben egyre rosszabb és rosszabb megnyilvánulásokkal.
A legalapvetőbb kérdés, hogy az urbanisztika törvényeit mennyire szigorúan tudják betartani. Mert hiába a sok új beruházás, hiába a modernizáció, ha nem tartják be a törvényeket, akkor csak egyre rosszabbodnak az állapotok és bekövetkezik a teljes csőd.